Umíte ( a chcete) delegovat ?

Nejčastější námitkou, proč manažeři nedelegují, je to, že to nikdo jiný líp neudělá.

Ano, to je pravda, nejlíp si to uděláte sama. Ale je to ten nejdůležitější důvod, proč to dělat?

Cílem vedení lidí není to, abyste Vy sama pracovala od rána do večera, zatímco Vaši podřízení odcházejí hned, jak skončí pracovní doba.

To vede jen k tomu, že jste neustále ve stresu z toho, že nestíháte všechny úkoly, které potřebujete udělat.

Pokud se do toho chcete pustit, držte se následujících kroků:

  1. Napište si, co všechno děláte.
  2. Roztřiďte to věci, které nemůže udělat nikdo jiný než vy – dlouhodobá strategie, kam chcete tým dovést, zásadní manažerská rozhodnutí nebo věci, kde je nutná vaše odbornost.
  3. Všechno ostatní delegujte – hlavně věci, kterým úplně nerozumíte nebo věci, které prostě dělat nechcete.
  4. Rozhodněte se, komu práci zadáte, kdo je schopen ji udělat nejlíp.
  5. Jděte postupně, krok za krokem. Vyzkoušejte delegovat jednu malou věc a vyhodnoťte to.
  6. Naučte se úkol zadat tak, aby dotyčný pochopil, co je výsledkem jeho práce.
  7. Nechte ho vysvětlit vám, jak tomu on sám rozumí.
  8. Nastavte kontrolní mechanismy, kdy si s tím, na koho delegujete řeknete, jestli tohle je ten správný směr nebo to dělat nějak jinak.
  9. Popište postup práce.
  10. Vysvětlete, proč se úkol dělá, na co výsledek navazuje a co následuje, aby viděl celkovou souvislost.

Co se při delegování osvědčilo Vám?