Jste odolní vůči stresu?

V minulém článku jsme se naučili 5 kroků jak si okamžitě ulevit od stresu. Dnes se zaměříme na to, jak dlouhodobě posilovat svou psychickou odolnost a zbavit se stresu

Na začátek trocha teorie, abychom se v tom neztratili.

O tom, jak velký budeme prožívat stres rozhodují dvě věci:

  1. zátěž, která na nás působí (stresor)
  2. naše odolnost vůči stresu (schopnost zátěž snášet).

Neplatí tedy obecné přesvědčení, že čím větší je zátěž, tím větší je stres. Protože do toho ještě vstupuje naše psychická odolnost. Ta je sice částečně vrozená, ale hodně se dá trénovat a posilovat.

Jdeme tedy dvěma cestami. Zmenšování zátěže, což jsou vnější okolnosti, na které většinou nemáme vliv. A tou druhou cestou je zvyšování naší psychické odolnosti vůči stresu. A to je čistě v našich rukách.

Náš mozek nemá rád nové věci a jakoukoliv změnu vyhodnotí jako zátěž.

Pokud v nás změna vyvolává příjemné pocity, jedná se o tzv. eustres, který naši psychickou odolnost posílí.

Pokud v nás změna vyvolává negativní pocity, jde o distres a naši odolnost to sníží.

Některé události nemáme šanci rozumem vyhodnotit. Určitě si vybavíte reakci svého těla při dotknutí se rozpálené plotny. Než si stihnete uvědomit, že se něco děje a zareagovat, ruka už sama dávno ucukla bez Vašeho vědomého příkazu.

Tento typ ohrožení mozek vyhodnotí jako přímé ohrožení života nebo zdraví a tělo okamžitě zareaguje bez naší racionální kontroly.

Reakci na ostatní události ale můžeme ovlivnit právě naším vědomým rozhodnutím. A to, jestli v nás vyvolává příjemné nebo nepříjemné pocity je z velké části ovlivněné předchozími zkušenostmi a výchovou. Je to tedy naučená reakce, která se dá „přeučit“.

Na stejnou situaci každý z nás reaguje jinak. To je přesně ono. Co jeden člověk vnímá jako příjemné a povzbudí ho to, druhý může vnímat jako velmi nepříjemné a uvede ho to do stresu. Takhle jsme se naučili reagovat na každou situaci v našem životě.

A teď prakticky jak na stres. Začneme tím jednodušším, a to je životní styl. Ten je zcela jednoznačně v našich rukách a na naši psychickou odolnost má velký vliv.

Pohyb

Naše tělo je stavěno na fyzickou zátěž – pohyb, chlad, horko, hlad. Pokud mu pohyb nedáme, je to pro něj stres a bude nám mizerně nejen fyzicky, ale i psychicky. Pokud se dostatečně hýbeme, tělo samo odbourá stresové hormony, které mu škodí, ale taky si vyrobí hormony dobré nálady. Každodenní pohyb na čerstvém vzduchu je to nejlepší a nejlevnější antidepresivum na celém světě.

Zdravá strava

Dnes je všude kolem nás mraky dostupných informací, stačí jen hledat. A zkoušet, protože každému může vyhovovat něco jiného. Na čem se ale všechny výživové směry shodnou je to, že nejlepší je jíst základní potraviny. Pokud možno ty, které se přirozeně vyskytují v našich podnebných šířkách a jsou co nejméně zpracované potravinářským průmyslem.

Americká fitness trenérka Jillian Michaels říká: „ Nejez nic, co nemělo matku nebo nevyrostlo v zemi“. Je to naprosto jednoduché pravidlo. V praxi to znamená, že všechno, na čem je napsané složení potraviny, je špatně. Brambory jsou brambory a jejich složení je jasné, stejně tak veškeré ovoce, zelenina, maso, vejce, oříšky, semena a obilniny, částečně mléčné výrobky. Zbytek už našemu tělu víc škodí než prospívá.

Dostatečný spánek

Hodně se o tom mluví, ale teprve kniha „Proč spíme“ od Matthew Walkera mě přesvědčila. Cituje v ní hodně výzkumů, z kterých vyplývá, že spánek má na kvalitu života a naši fyzickou i psychickou odolnost klíčový vliv.

Mnohem větší než strava nebo pohyb. Dokonce podle knihy a výzkumů nám méně škodí kouření než nedostatečný spánek. Nevěřila bych. Pokud ani vy nevěříte, knihu si přečtěte.

Naučte se relaxovat a vnímat „tady a teď“

Nejjednodušším způsobem relaxace je hluboké a pomalé dýchání.

Druhým nejlepším způsobem je technika midfulness. Stručně řečeno, znamená to plné prožití toho, co právě děláme se zapojením všech smyslů. Je to jednoduché, efektivní a stále po ruce. Neuvěřitelně nás to zrelaxuje a zklidní. Zpomalte a pokuste se vědomě soustředit na právě vykonávanou činnost.

Vaříte si kafe? Místo toho, abyste to dělala automaticky jako vždycky, a u toho přemýšlela o něčem úplně jiném, udělejte to tentokrát jinak. Vnímejte vůni čerstvě mleté kávy, krásu hrnečku, poslouchejte bublání právě se vařící vody. Pozorujte páru, která z hrnku uvařené kávy stoupá. A hlavně si pak vychutnejte její chuť. V klidu si sedněte, dívejte se na něco pěkného a pomalu si svoji uvařenou kávu upíjejte. Zasloužíte si to. Na chvíli se zastavit, zapomenout na všechno okolo a vychutnat si chvilku klidu jen se svojí skvělou kávou!

Pracujte se svou hlavou

Evolučně a biologicky jsme jako živočišný druh naprogramováni na to, abychom vnímali spíše to negativní a dávali tomu větší význam než tomu pozitivnímu. Je to logické, lovec mamutů, který by si šelest v lese vysvětlil jako padající list, a v klidu kráčel dál, měl daleko menší šanci ubránit se tygrovi, který na něj zpoza stromu vyskočil. Vyplácel se mu spíše opačný postup. Raději se vyděsil a připravil k boji při každém zašumění větru a vzápětí si vydechl, když to byl skutečně jen ten list na stromě. Podcenit riziko, že ho tygr na místě sežere, se zkrátka nevyplácelo.

Tohle nastavení mozku jde dnes proti nám. Proti tomu, abychom se automaticky cítili bez našeho úsilí dobře. Naše základní nastavení je tedy negativní a dostat se do pozitivního módu nás stojí úsilí.

Pokud se chcete cítit dobře a v pohodě, musíte na to vědomě myslet a trénovat to. Cíleně se zaměřovat na to dobré, pozitivní. Prakticky ve všem, co nás v životě potká, to můžeme najít. Ze začátku to jde ztuha, ale jde to.

Řekněte STOP

Jestli se vám pořád honí hlavou negativní myšlenky a nedokážete se jich zbavit, naučte se jim říkat ve své hlavě rázné a jednoznačné STOP. Vždycky když se přistihnete, že myslíte negativně a pesimisticky, si v duchu (pokud to jde, klidně nahlas) řekněte sama sobě STOP a myšlenku dál nerozvíjejte. Místo ní se zaměřte na pozitivní stránku toho, co právě děláte a pevně se toho držte.

Ze začátku si možná budete muset říkat v hlavě STOP každou chvíli, ale postupně si to zautomatizujete a bude Vás to stát míň a míň úsilí. Tohle jsou nejdůležitější zásady, jak posilovat svoji psychickou odolnost. Pracujte zároveň se svou hlavou i svým tělem a hlavně vydržte.

Jestli chcete další antistresové tipy, podívejte se tady.