Jak v 5 krocích zkrotit akutní stres

❓ Něco vás v práci rozhodilo? Naštval vás šéf nebo kolega a potřebujete se rychle uklidnit a pracovat dál?

Nejdříve si musíte uvědomit, že stres přichází, protože každý na něj reaguje trochu jinak. Takže je důležité, abyste si všimla, jak se stres projevuje právě u vás.

Někdo začne zrychleně dýchat, potí se mu ruce nebo mu začne přeskakovat hlas. Jiného může rozbolet hlava nebo břicho. Tělo se připravuje na „boj nebo útěk“ a zaplavuje Vás stresovými hormony.

1. Vyžeňte stres z těla ven

Jakmile se naučíte rozpoznávat signály svého těla, teprve pak můžete se stresem něco udělat. Negativní emoce samy od sebe nezmizí a musí z těla ven. Tím druhým krokem tedy je dostat to ze sebe. Ideálně fyzickým pohybem, při kterém se Vám zrychlí tep a zapotíte se.

Pokud můžete, běžte ven a proběhněte se nebo si zacvičte. Důležitá je intenzita pohybu. Takže žádný vytrvalostní běh nebo pilates ve fitku, ale spíše krátký sprint nebo dynamický tanec.

Jestli jste v situaci, kdy sport nepřipadá v úvahu, alespoň si z plných plic zakřičte nebo do něčeho bouchněte. Vybrečte se nebo vyběhněte schody.

2. Zklidněte se

Teprve když jste z těla dostala stresové hormony, může přijít fáze zklidnění. Způsobů relaxace je hodně, vyberte si, co sedí právě vám, a co můžete v dané chvíli udělat.

Tady je pár tipů

  • Nejjednodušší je hluboké a pomalé dýchání. Na 4 doby nádech, na 4 doby zadržet dech a na 8 dob co nejpomalejší výdech. A tak pořád dokola alespoň 5 nebo 10 minut. V duchu si počítejte a soustřeďte se jen na svoje dýchání. Okysličí se vám krev, celkově se zklidníte a projasní se vám hlava i myšlenky.
  • Myslete na něco hezkého. Co jste už prožila nebo co vás teprve čeká. Spolehlivé jsou vzpomínky na dětství nebo pěknou dovolenou, výlet, setkání s přáteli. Je to na vás. Jen vy sama víte, co vám udělá dobře. A zase – stačí pár minut. Důležité je, si hezkou situaci v duchu prožít se všemi detaily, a promítat si ji v mysli jako krásný barevný film. 
  • Běžte se projít ven, do přírody nebo aspoň do parku a cíleně si všímejte pěkných věcí – kvetoucí strom, hrající si děti, nově natřená lavička… Dívejte se na místo, jako kdybyste tam byla poprvé a objevovala jeho krásu. Technika mindfullness nebo-li všímavost je velice účinná a dá se praktikovat kdykoliv a kdekoliv.

 3. Rozhodněte se

Teprve teď můžete začít myslet logicky a podívat se na to, co vás vystresovalo, střízlivýma očima. Nejdříve si sama pro sebe tu situaci popište. O co šlo a co vás na tom tak rozčílilo. A zvažte, jestli je to něco, co můžete sama ovlivnit a změnit.

To je klíčové pro to, abyste neplýtvala časem a energií na něco, co nemáte ve své moci.

4. Nechte to být

Naštval vás šéf a vy víte, že je to cholerik, který křičí na každého? Jeho povahu asi nezměníte. Jediné, co s tím můžete udělat vy sama, je změnit k němu svůj postoj. Tak, aby vás to příště nevytočilo. Třeba si říct, že je prostě takový a nebrat si jeho výlevy osobně.

 4. Jděte do akce

Jestli je to ale něco, co můžete sama změnit, tak to udělejte. A ne. Nesnažte se vyřešit všechno najednou. Vyberte si jednu věc a na tu se zaměřte. Nebojte se, ostatní přijdou na řadu později. Zkuste vymyslet víc variant toho, co se situací můžete udělat a pro jednu se rozhodněte. Tu pak udělejte. Ano, takhle jednoduché to je 😊.

A ještě poslední tip – při řešení jakéhokoliv dnešního problému ať už v pracovní nebo soukromé sféře, zapátrejte ve své minulosti, jestli jste se už s něčím podobným ve svém životě nepotkala. Pokud vám něco v minulosti fungovalo, pokuste se to udělat znovu. Použijte už jednou prověřený postup nebo cestu.

K okamžitému zklidnění můžete také využít leták: První psychická pomoc pro každého, kdo má pocit, že mu emoce spojené s krizovou situací přerůstají přes hlavuZdroj: Mezi řečí.

❓ Jak vás můžu podpořit ve zvládání stresu já?

👉 Online kurz Hlava v pohodě. Srozumitelné a praktické techniky, které můžete ihned použít přímo do vašeho e-mailu.

👉 Individuální konzultace pro lepší zvládání stresu v práci i doma.  Zarezervujte si konzultaci zdarma.