5 kroků jak si okamžitě ulevit od stresu

V práci nestíháte a doma jakbysmet? Negativní zprávy se na vás valí ze všech stran? Klid. Držte se těchto 5 kroků a všechno v klidu zvládnete!

1. Poznejte, že stres přichází

Nejdříve si musíte uvědomit, že stres přichází. Každý na něj reaguje trochu jinak. Takže je důležité, abyste si všimla, jak se stres projevu právě u vás. Někdo začne zrychleně dýchat, potí se mu ruce nebo mu začne přeskakovat hlas. Jiného může rozbolet hlava nebo břicho. Tělo se připravuje na „boj nebo útěk“ a zaplavuje vás stresovými hormony.

2. Vyžeňte stres z těla

Jakmile se naučíte rozpoznávat signály svého těla, pak teprve můžete se stresem něco udělat. Negativní emoce samy od sebe nezmizí a musí z těla ven. Tím druhým krokem tedy je dostat to ze sebe. Ideálně fyzickým pohybem, při kterém se vám zrychlí tep a zapotíte se.

Pokud můžete, běžte ven a proběhněte se nebo si zacvičte. Důležitá je intenzita pohybu. Takže žádný vytrvalostní běh nebo pilates ve fitku, ale spíše krátký sprint nebo dynamický tanec. Jestli jste v situaci, kdy sport nepřipadá v úvahu, alespoň si z plných plic zakřičte nebo do něčeho bouchněte. Vybrečte se nebo vyběhněte schody.

3. Zklidněte se

Teprve když jste z těla dostaly stresové hormony, může přijít fáze zklidnění. Způsobů relaxace je hodně, vyberte si, co sedí právě vám a co můžete v dané chvíli udělat.

Tady je pár tipů

  • Nejjednodušší je hluboké a pomalé dýchání. Na 4 doby nádech, na 4 doby zadržet dech a na 8 dob co nejpomalejší výdech. A tak pořád dokola alespoň 5 nebo 10 minut. V duchu si počítejte a soustřeďte se jen na svoje dýchání. Okysličí se vám krev, celkově se zklidníte a projasní se vám hlava i myšlenky.
  • Myslete na něco hezkého. Co jste už prožila nebo co vás teprve čeká. Spolehlivé jsou vzpomínky na dětství nebo pěknou dovolenou, výlet, setkání s přáteli. Je to na vás. Jen vy sama víte, co vám udělá dobře. A zase – stačí pár minut. Důležité je, si hezkou situaci v duchu prožít se všemi detaily, a promítat si ji v mysli jako krásný barevný film.
  • Běžte se projít ven, do přírody nebo aspoň do parku a cíleně si všímejte pěkných věcí – kvetoucí strom, hrající si děti, nově natřená lavička… Dívejte se na místo, jako kdybyste tam byla poprvé a objevovala jeho krásu.

4. krok: Rozhodněte se

Teprve teď můžete začít myslet logicky a podívat se na to, co vás vystresovalo, střízlivýma očima. Nejdříve si sama pro sebe tu situaci popište. O co šlo a co vás na tom tak rozčílilo. A zvažte, jestli je to něco, co můžete sama ovlivnit a změnit. To je klíčové pro to, abyste neplýtvala časem a energií na něco, co nemáte ve své moci.

Nechte to být

Naštval vás šéf a vy víte, že je to cholerik, který křičí na každého? Jeho povahu asi nezměníte. Jediné, co s tím můžete udělat vy sama, je změnit k němu svůj postoj. Tak, aby vás to příště nevytočilo. Třeba si říct, že je prostě takový a nebrat si jeho výlevy osobně.

5. Jděte do akce

Jestli je to ale něco, co můžete sama změnit, tak to udělejte. A ne. Nesnažte se vyřešit všechno najednou. Vyberte si jednu věc a na tu se zaměřte. Nebojte se, ostatní přijdou na řadu později. Zkuste vymyslet víc variant toho, co se situací můžete udělat a pro jednu se rozhodněte. Tu pak udělejte. Ano, takhle jednoduché to je 😊. Pokud tedy nechcete, aby se situace příště opakovala, musíte něco změnit vy. Nikdo to za vás neudělá.

To bylo pět základních kroků ke zvládnutí akutní krizové situace.

Jestli chcete zvyšovat svou psychickou odolnost vůči stresovým situacím obecně, musíte na to jinak. Abyste nehasila jen právě vzniklé požáry a naučila se dlouhodobě se stresem správně pracovat, věnujte se prevenci.

Ta spočívá ve zdravém životním stylu a změně způsobu myšlení. Tím vyladíte nejen svoje tělo ale psychiku tak, aby byla silnější a odolnější proti stresovým situacím v budoucnu.

O práci s vlastní hlavou zase někdy příště.